ايستگاه سلامتي در آشپزخانه






کلم بروکلي يکي از سبزيجات بسيار با ارزش است که سرشار از مواد مغذي مي باشد و فوايد بي شماري براي ارتقاء سلامتي انسان دارد .
مواد مغذي و اثرات زيادي که پيشگيري از بيماري ها دارد ، به شرح زير مي باشد :
1 ـ بروکلي داراي ماده اي به نام سولفورافان ( SULFORAPHANE ) است که تعداد ، اندازه و تکثير تومورهاي سرطاني را به نحو چشمگيري کاهش مي دهد . در نتيجه از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان سينه ، معده ، روده ي بزرگ ، رکتوم و ريه ها و مثانه در انسان پيشگيري مي کند .
2 ـ بروکلي داراي مقادير زيادي فيبر ، کاروتنوئيد ، ويتامين K,A,C مي باشد که باعث پيشگيري از سرطان معده و روده مي شوند .
3 ـ بروکلي به دليل دارا بودن مقادير بالاي ويتامين C ، فيبر و بتاکاروتن ( پيش ساز ويتامين A ) يک آنتي اکسيدان قوي محسوب مي شود که از اثرات مخرب راديکال هاي آزاد در بدن پيشگيري مي کند ، در نتيجه از بروز بيماري هايي مثل انواع سرطان ، آلزايمر ( فراموشي دوران پيري ) ، آرتريت ( التهاب مفاصل ) پيشگيري کرده و فرآيند پيري را به تاخير مي اندازد .
4 ـ مقدار بالاي فيبر غذايي موجود در بروکلي براي افراد ديابتي بسيار مفيد است و افراد ديابتي براي کنترل بيماري خود بايستي اين سبزي با ارزش را در وعده هاي غذايي خود قرار دهند .
5 ـ کلسيم موجود در بروکلي ، به همان ميزان کلسيم موجود در شير است ، در نتيجه مصرف آن براي افرادي که دچار پوکي استخوان يا کمبود کلسيم هستند ، بسيار مفيد است . ولي چون شير علاوه بر کلسيم ، داراي ويتامين D نيز مي باشد ، به عنوان منبع بهتري براي پوکي استخوان مطرح مي شود زيرا ويتامين D به جذب کلسيم در بدن کمک مي کند .

مفيد بودن کلم بروکلي در کاهش عوارض قلبي

محققان اعلام کردند ، تحقيقات نشان مي دهد استفاده از کلم بروکلي ، آسيب رگ هاي خون رسان قلب را که بر اثر ديابت ايجاد شده است ترميم مي کند .

خاصيت ضد آفتاب کلم بروکلي :

کلم بروکلي به دليل برخورداري از يک ماده گوگردي مي تواند پوست را از آسيب هاي اشعه فرابنفش خورشيد و ابتلا به سرطان پوست محافظت کند .
مي توان با ماليدن يک لايه نازک از برگ هاي تازه اين کلم ، پوست را در مقابل اين تابش ها محافظت کرد . در حقيقت در برگ هاي جوان کلم بروکلي يک ترکيب شيميايي با عنوان " سولفورافان " وجود دارد که قرمزي و التهاب پوست که نشان دهنده ي آسيب هاي ناشي از تابش اشعه ي فرابنفش به سلولهاي بافت پوست است را کاهش مي دهد .
ماده سولفورافان سلولهاي پوست را براي توليد آنزيم هاي محافظتي فعال مي کند . اين آنزيم ها از سلولها در مقابل آسيب هاي اشعه هاي مضر آفتاب محافظت مي کنند .
به گفته ي محققان ، اين ترکيب شيميايي حتي اگر سه روز قبل از معرض در برابر تابش اشعه فرابنفش روي پوست ماليده شود ، مي تواند از آسيب هاي اين اشعه مضر آفتاب محافظت کند .
منبع:ماهنامه ي بين المللي هنر پارسي ،شماره17